Tuesday, August 20, 2013

KIPSAS penggerak Menyubur Kemahiran Jawi Negeri Pahang

Memang saya berangan-angan mahu mengerakkan usaha menggalakkan aktiviti membaca dan menulis jawi sejak memegang jawatan PPD lagi, hingga jadi pengarah pelajaran negeri masih tidak Berjaya. Bila saya memegang jawatan presiden KIPSAS, inilah ketika yang paling sesuai.

Saya lontarkan idea ini kepada Dekan Pengajian Islam dan Ketua Jabatan Dakwah. Saya mahu mereka tubuh jawatan kuasa menggerakkan usaha ini. Saya Nampak mereka Berjaya menyiapkan satu kertas kerja yang bermutu, siap dengan Literature review. Mereka cukup bersedia. Mereka mendapat rakan sernegi yang mantap iaitu DBP dan MUAIP. DBP menyediakan tenaga pengajar pakar dan MUAIP menaggung semua perbelanjaan.

Tanggal 19 -20 Ogos 2013 apa yang dirancang benar-benar berlaku. Sangat meriah, ramai peserta dari luar.



Encik Azman bin Ahmad dari DBP memberi ceramah. Bimbingan beliau sangat berkesan.

Untuk tindakan berikutnya ialah memilih 30 orang peserta untuk diberi latihan lanjutan, mana-mana yang sesuai akan dilantik sebagai Munsyi Jawi DBP. Mereka ini akan menjadi fasilitator.

Ini adalah satu permulaan bagi Tindakan Stratigik Tiga Tahun KIPSAS (2013-2016) untuk menyemarakkan tulisan jawi di negeri Pahang. Kami perlukan ramai rakan sernegi. Saya yakin rancangan ini akan Berjaya.

Siri keempat di Bentong pada 15 hingga 16/10/2014 di PPD Bentong.





 

No comments:

Post a Comment